måndag 13 februari 2012

Mina och andras fynd

I mitt förra inlägg lovade jag att jag skulle visa fler fynd från loppandet i Jönköping. På Bikupan hittade jag en ljusstake och en tallrik (tillverkare okänd) som varför sig inte var så kul men så limmade jag ihop dem och då blev det ett snyggt fat på fot.

Och så lyckades jag äntligen komma till Jonas hörna i Huskvarna när det var öppet. Där har jag stått med näsan mot rutan och kikat in flera gånger. Det fanns en massa fina saker men det blev till slut fyra underlägg med härliga motiv från Jönköping.

Pappa hittade en liten skål med handtag Fritto från Rörstrand.
Pappa har ju också blivit en riktig fyndjägare så jag tänkte visa några av hans fynd från antikmässan i Huskvarna. Men först en tjusig blå hänkelvas som hans vännina I bytte till sig. Den är märkt 2063 och hon tror att det är West Germany-vas.
Pappa slog också till på en gul hänkelvas av Gunnar Nylund, Rörstrand.

Från Rörstrand kommer också den här skålen på fat. Den är märkt VDN F555. Kanske är det är såsskål?

3 kommentarer:

  1. Fina fynd! Jag tror att den blå från Rörstrand heter Fritto, jag har en ugnsform i samma serie.
    http://www.ljuva50tal.blogspot.com/2011/07/en-liten-onsdagsrunda.html

    SvaraRadera
  2. Det vita fatet med hjärtan är av Gunnar Ander för Lindshammar. De finns i flera storlekar och modeller och är ganska vanliga på Tradera men har börjat bli lite dyra. Jag har flera uppläggningsfat, ljusstakar och assietter - väldigt fina på fika bordet. Och vilken fin idé med vasen!

    SvaraRadera
  3. Tjusigt! Har aldrig loppat i Jönköping men ska kanske dit med jobbet i höst så då får jag be dig om lite loppistips! ;)

    SvaraRadera