torsdag 12 april 2012

Finfin vas från Uppsala Ekeby

Anna-Lisa Thomson från Uppsala Ekeby är den stora favoriten just nu. Jag har sett så fina saker både i bloggar och böcker. Men jag har inte haft någon större tur i loppisletandet. Jag köpte ett litet fat på Tradera men det var tyvärr sönder när jag öppnade paketet. Men den här vasen i ljusaste grått var både hel och vacker när jag packade upp den. Så äntligen min första Anna-Lisa vas. Den pryder nu sin plats i mitt köksfönster. Och jag ser fram emot fler fynd!

3 kommentarer:

  1. Åhå, grattis till den :) Anna-Lisa är min favorit också!

    SvaraRadera
  2. Oj så snygg, den här modellen har jag aldrig sett förut!

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    Tror att just denna vasen är från Gefle Porslinsfabrik där Anna-Lisa började 1933. Fabriken köptes sedan av Upsala-Ekeby ( obs stavningen ) 1936 men fabriken fortsatte att göra egna föremål. Dock lade man till Upsala-Ekeby i firmanamnet. / Lars

    SvaraRadera