fredag 2 december 2011

En lektion i hushållskunskap

Ibland försvinner bara dagarna och man vet inte riktigt vad tiden har tagit vägen. Både loppandet och bloggandet har legat lite på is sista tiden men jag ska försöka bättra mig.
Den här roliga boken fick jag häromdagen: Mat i vardagslag av Floderus-Ljungren från 1958. Den var visst lärobok i hushållskunskap på 50-talet. Bokens tidigare ägare tycks ha använt den flitigt, och även lagt till många egna recept. Kanske ska jag testa Spagetti á la Pipo, som verkar vara en variant av spagetti och köttfärssås. Det roligaste var nästan ett maskinskrivet papper som låg i boken; en arbetsordning inför en större middag. Kanske något att hålla sig till nästa gång du planerar en lite större bjudning?

1 kommentar:

  1. Hej Susie,
    Roligt att du har ett ex av min gamla skolkökskokbok.
    Vi gjorde ett recept på fiskgratäng med potatismos som alla älskade. Tyvärr är min bok borta.
    Jag har sedan försökt göra fiskgratängen som jag minns den men tycker inte det blivit så bra. Kanske minns jag inte exakt hur det var.
    Det är ett riktigt retrorecept från 1959.
    Kan du dela med dig av det receptet här på bloggen ?
    Många hälsningar
    Ulla

    SvaraRadera