fredag 23 december 2011

Nästan som julafton...

... ja, så kändes det idag för en retronörd som jag! Först fick jag ett bokpaket med posten om innehöll den här boken, Petter Eklund: Formsagor. Min julklapp till mig själv. Där kan man läsa om människorna bakom keramiken, både kända och okända. Inte så många bilder men väldigt intresssant läsning.

Och så tog jag en sväng till biblioteket för att hitta lite jullektyr, och där fanns det massa med roliga böcker. Michél Carlsson och Urban Orzolek: Svenska serviser 1950-1975, är en riktig guldgruva. Tänk att det finns så mycker vackert porslin. Så får jag veta en massa nya saker. Till exempel att Marianne Westman inte alls står bakom serien Eden som jag trodde. Enligt boken sa Marianne själv att den gjordes "av någon målarflicka på Rörstrand". "Flickan" var visst Sigrid Richter.

Och så underbara böcker om Uppsala Ekeby. Uppsala Ekeby 1886-1978 samt Karin Söderlinds Uppsala-Ekeby Keramik, porträtt av fem konstnärer. Båda med jättefina bilder.
Så vill du ha lite läslektyr i jul botanisera i bibliotekshyllorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar